Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hogyan előzzük meg a reumát?

2008.01.03
 
 

   A társadalom számára világszerte egyre nagyobb kihívást jelent a mozgásszervi megbetegedések egyre növekvő száma. Globális problémáról van szó, jelzi az is, hogy 2000-2010-et a Csont- és Ízület Évtizedének nyilvánították. A program célja bevonni a lakosságot a betegség megértésébe, aktivizálás, a tévhiteket eloszlatása, a társadalom figyelmének felhívása a jelenségre, prevenció.Kép
A reuma gyűjtőfogalom. A népnyelv az ízületi megbetegedéseket nevezi reumának, valójában a „reuma” kifejezés éppúgy sok betegséget magába foglaló összefoglaló név, mint a „rák”. Tudományos meghatározás szerint: A mozgatószervrendszerek (csontok, ízületek, porc, ízületi tok, ízületi szalagok, izmok, kötőszövet) gyulladásos és degeneratív kórfolyamatait nevezik reumás betegségeknek, melyekhez hozzátartoznak a betegségekkel együtt járó egyéb szervi vagy szervrendszeri elváltozások is.
A betegséget számtalan ok kiválthatja: kórokozók, baktériumok, vírusok, meghűlés, huzat, egyoldalú túlterhelés, gyulladásos gócok, hormonokat termelő belső elválasztású mirigyek kóros működése.

 

Csontleletek alapján megállapították, hogy már az ősember is szenvedett ízületi betegségekben. Ennek okai a hideg, nedves barlangban való lakás, a növényi táplálkozásról a vegyes étrendre való áttérés lehettek.
Az ókori görögök is ismerték a reumát, ők nevezték el „rheumának”. Gyógytemplomaik mellett termálforrások épültek, a mai szanatóriumok ősei. A szanatóriumokban vegetáriánus étrendet írtak elő, meleg fürdőket, különleges kenőcsökkel, olajokkal végzett masszázsokat alkalmaztak, a betegek testgyakorlást is végeztek. Az alaposan átgondolt kúra hetekig tartott.
A magyar népi orvoslás gyógynövényeket, teákat, fürdőket, borogatásokat, köpölyözést, piócázást, méhszúrás-kúrát alkalmazott.

 
  De mit tehetünk a reuma megelőzősének érdekében?
 

     Törekedjünk egészséges életmódra.

 

           Figyeljünk a táplálkozásunkra. Fontos a sok friss zöldség és gyümölcs fogyasztása. Emellett jót tesz a méz rendszeres kóstolgatása.

 

           Őrizzük meg ideális testsúlyunkat.

 

         Fogyasszunk táplálékkiegészítőket.

 

           Mozogjunk sokat.

 

           Sportolás után mindenképp nyújtsuk meg az izmokat.

 

  Helyesen mozogjunk, például, ne végezzünk hirtelen mozdulatokat.

 

          Óvakodjunk a túlterheléstől.

 

           Cipekedéskor osszuk el a súlyokat.

 

           Ügyeljünk a helyes testtartásra. Járjunk egyenesen.

 

         Ne álljunk, és ne üljünk sokáig egy helyben.

 
 

           Figyeljünk a jó ülőhely kiválasztására.

 A megfelelő autóülés háttámlája kissé hátrafelé dől, alátámasztja a combot és megtámasztja a gerincet és a tarkót.

 

  A számítógép képernyőjének felső szélét állítsuk szemmagasságba.

 

           A fekvőhelyünk is legyen arravaló.

 

           Viseljünk megfelelő lábbelit. Ne hordjunk kitaposott és túl magas cipőt.

 

           Tartsuk meg lelki egyensúlyunkat.

 

           Használjunk gyógynövényeket. Reuma ellen nagyon jó a csalán, fűzfa, kőrisfa, réti legyezőfű, fekete nyárfa, nyírfa, mezei zsurló.

 

           Öltözködjünk az időjárásnak megfelelően. Óvakodjunk a hidegtől.

 
 

           Szívjunk sok friss levegőt magunkba.

   Az ízületek érzékeny részei a szervezetnek. Amelyeknek az ember élete folyamán sok súlyos megterhelést kell elszenvedniük. Lehet, hogy az agy, a szív, a tüdő az élet fenntartása szempontjából fontosabbak, működésük bonyolultabb a mozgásszerveknél, de „mit ér az agy fejlettsége, ha az általa kigondolt cselekvést a kéz nem tudja végrehajtani? Igaz, hogy a mozgásszervek csak kiszolgálói a magasabb rendű szerveknek, de biztos, hogy e szolgálat hiányában e nemesebb szervek elsorvadnának, működésük lehetetlenné válnék.” (Sándor Róbert)

Vigyázzunk tehát magunkra és óvjuk ízületeinket!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.