Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az egészség-, a szépség- és az életöröm forrásai: a vitaminok

2008.01.04

Kép A táplálékok látják el a szervezetet fehérjékkel, szénhidrátokkal, zsírokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A vitaminok részt vesznek a testben lezajló kémiai folyamatok szabályozásában, nagy hatással vannak egészségünkre, szépségünkre és nem utolsósorban életörömünkre.

 

Számtalan cikket olvashatunk azzal kapcsolatban, melyik vitaminból, hány milligramm szükségeltetik, melyik, mire hat. Kép Nem is ezt a sort szeretném folytatni, hanem arról írok, hogy a gyakorlati életben miként tapasztalhatjuk a vitaminok hiányát. Sokszor nem is tudjuk, hogy egy-egy apró problémát vitaminokkal is helyrehozhatunk.

 

 

 

Vegyük néhány példát:

 

Ha bőrünk nem elég sima és ruganyos, száraz, repedezett, a körmök törékenyek, A-vitaminnal segíthetünk rajtuk (legjobb források: sárgarépa, sütőtök, brokkoli, sárgabarack).

 

Ha sokat dolgozunk számítógép előtt, vagy romlik a látásunk, mindenképp több A-vitamint igényel a szervezetünk (máj, paradicsom, sárgadinnye). A piros, gyulladt szemnek a B2-vitamin (gomba, tojás, tej) szintén jótékony.

 

A korai őszülés, a kopaszodás oka lehet B-vitamin hiánya. De az étvágytalanság, fáradtság, feledékenység, depresszió is sokszor visszavezethető B1-vitamin (búzacsíra, korpa, napraforgómag, pisztácia) szükségre. A sok tea, kávé és stressz megterhelik az emésztést, B1- vitaminnal segíthetünk a gyomorsavtermelésen és az emésztésen.

 

Alvászavar esetén hatékony lehet a B2-vitamin (máj, sajt, mandula).

 

A koleszterinszabályozásban a B3-vitaminnak (sovány hús, hal, kukorica) van szerepe, de ugyanez a vitamin hatékony az érzékeny fogínyre is.

 

A karban és lábban jelentkező zsibbadásra és görcsökre gyógyír lehet a B5-vitamin (gabona, vese, tojássárgája, méhpempő). Sőt segít a fogyásban, az egyik legjobb karcsúsítószer, de a jódnak (só, hal) és a tirozzinnak (hal, sovány sajt ) is van hasonló tulajdonsága.

 

Biotinhiány (máj, szója, barna rizs) következtében hullhat a haj, repedezhet a köröm.

 

Emlékezetzavar? Megoldható kolinnal (búzacsíra, sörélesztő, máj).

 

Érelmeszesedés ellen hatásos a kolin mellett az inozit (hús, tej, dió, citrom). A szemnek sok inozitra van szüksége, hiányában szembetegségek léphetnek fel.

 

A rossz közérzet - depresszív hangulat, ingerlékenység, idegesség, szorongás, dekoncentráltság - oka számos esetben a B6-viamin (avokadó, banán, búzacsíra, máj) hiánya. Hasonló tüneteket okozhat a nem elegendő folsav (sajt, búzacsíra, zöldfőzelékek) és a B12-vitamin (tejtermékek, máj) mennyisége a szervezetben.

 

A szarkalábak eltűntetésében nagyon jó a C-vitamin ( friss gyümölcsök, saláta)), azonfelül, hogy segíti az immunrendszert és a psziché stabilitását.

 

A bőr szépségét támogatja a D-vitamin (hal, vaj, tej). Az öregségi foltok megjelenése a kézen E-vitamin (magvak, zöldségek) hiányát mutatják.

 

Az orvérzés és menstruációs panaszok helyreállításában szerepe van a K-vitaminnak (paradicsom, saláta, joghurt).Kép

 

Ha vonzó, csillogó szemeket szeretnénk, együnk minél több A-, C- és E-vitaminban gazdag élelmiszert. A szép fogak megőrzésében sokat jelent a kalcium (tej, sajt, joghurt) és a C-vitamin. Mivel a citrom rengeteg C-vitamint tartalmaz, napi fogyasztásával csökkenthető a fogínyvérzés.

 

 

Kép

 

Összességében láthatjuk, hogy a vitaminok és ásványi anyagok nemcsak az egészségünket óvják, hanem aktívvá, derűssé, karcsúvá varázsolnak bennünket. Tartsuk szem előtt, hogy vitaminok nélkül úgy elhervadnánk, mint az öntözés nélküli virágok.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.