Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A finn csoda: a szauna

2008.01.04

Kép Manapság a szaunák beltériek és a legtöbb helyen a hűtésre vízzel teli medencék szolgálnak. A szauna egy legalább 3m2 nagyságú kabin, amelynek belső fala fából készült, és egy fűtőkészülék segítségével a hőmérséklet maximum 120 oC-ra melegszik fel, a fűtőberendezés tetejére köveket helyeznek el, amelyre ha vizet locsolnak, a légtérbe hirtelen gőz kerül, és ez különösen hat az ember szervezetére, majd hűtéssel egyesítve többféle jótékony hatást fejt ki. A szauna tehát a százaz, forró levegő és a hideg víz váltakoztatásával a test hősszabályozó rendszerét célozza meg, növelve ezzel az ellenállóképességet. Serkenti a méreganyagok felszabadulását, javítja a közérzetet.Kép

 

Attól függően, hogy a hevítés-hűtés cseréjét hányszor tesszük meg, a szauna hatását befolyásolhatjuk:

 

-            serkentő: az egyszeri hevítés és hűtés

 

-            tonizáló: kétszeri váltakozás

 

-            lazító: háromszori csere

 

-            kimerítő: négy-öt, ennél több nem ajánlott

 

A szaunázásnak megvan az elfogadott menete, amelyet a megfelelő hatás elérése érdekében be kell tartani.

Kép

 

Szakaszai:

1.      Előkészítő: zuhanyozás

 Szaunázás előtt nem tanácsos túl sokat enni, szeszes italt fogyasztani pedig tilos.
 

2.      Hevítő: kényelmes testhelyzetben melegedés, bőr átdörzsölése

 

A legideálisabb meztelenül szaunázni, mert így könnyebben elviseli a test a meleget, de a személyes intimitáshoz ragaszkodhatunk, használhatunk törölközőket. Fontos a kényelmes testtartás megtalálása a hevülés során, legjobb a fekvés, ekkor egyenletesebben éri a test részeit a meleg, mint ülve, de lehet mozogni is, sőt a hevítés utolsó perceiben javasolt megváltoztatni a testhelyzetet a vérkeringés kiegyenlítődéséért. Fontos szerepe van a jó légzéstechnikának, ami azt jelenti, hogy lassan és ne mélyen vegyük a levegőt, leginkább az orron keresztül. Ha valaki rosszul érzi magát, abba kell hagyni a szaunázást. Általában egészséges embereknél nem szokott gondot okozni a szauna, viszont az idősekre és gyerekekre oda kell figyelni. A gyerekeket rendszerint három éves kortól szabad bevinni, de a finn nők már születésük után egy héttel beviszik a kicsiket.

 

A szaunázást bármikor el lehet kezdeni, de legalkalmasabb az őszi-téli időszak, amikor ösztönösen vágyunk egy kis melegre.

 

3.      Hűtő: zuhany alatt hűtés vagy medencében

 

A hűtést az alsó végtagokkal kezdjük a lábujjaktól felfele haladva, majd a felső végtagokkal folytassuk, és utoljára maradjon a törzs deréktól felfelé.

 

4.      Befejező: pihenés vagy sportolás

 

Annak függvényében, milyen hatást szeretnénk elérni, pihenhetünk, de sportolhatunk, mert ilyenkor az izmok könnyebben tudnak dolgozni. Lezárhatjuk a szaunázást masszázzsal is, amely fokozza a bomlástermékek kiválasztását.

Kép

 

A verejtékezéssel elveszített folyadékot és ásványi anyagokat mindenképp pótolni kell.

 

Vegyük sorra, valójában miért hasznos a szaunázás?  Egyrészt többféle fizikai hatás éri egyidejűleg a testet, amely hat az idegrendszerre és közérzetünkre.

 

Közvetlen hatások:

 

-       anyagcsere termékek kiválasztódása,

 

-        a bőr kitisztul,

 

-        a kötőszövetek lágyulnak,

 

-        az izmok ernyednek,

 

-        a vérnyomás csökken,

 

-        a légzés megkönnyebbül,

 

-        pszichikai nyugalom,

 

-        felfrissülés,

 

-        regenerálódás,

 

-        mély alvás elősegítése

 

-        vízveszteség

 

A szaunázás segít feloldani a feszültséget, csökkenteni a szorongást, kellemes élményeket ébreszt az emberben. Egy tévhitet azonban el kell oszlatni, akárhogy is izzadunk a szaunában, nem vesz igénybe annyi energiát, hogy fogyást eredményezne, de a verejtékezés segíti a víz eloszlását a szervezetben, és a duzzanatokat lelohasztja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.